
Ik heb na de pedagogische academie pedagogiek gestudeerd aan de RUG. Al tijdens mijn studie ben ik in het onderwijs gaan werken, waarbij ik op veel verschillende plaatsen leidinggevende functies heb vervuld. Zo heb ik in het speciaal onderwijs, het voortgezet onderwijs, het praktijkonderwijs gewerkt en heb ik leidinggegeven aan samenwerkingsverbanden in het primair en het voortgezet onderwijs.
Na mijn onderwijsloopbaan kreeg ik tijd voor nieuwe inspiraties. Mijn nieuwsgierigheid naar de invloed van verhalen werd geprikkeld door de Van der Leeuwlezing in 1972. Philipp Blom en Geert Mak verzorgden deze lezing. Ik ben me steeds meer gaan verdiepen in de narratieve blik op de wereld. In het narratief onderzoek komen o.a. filosofie, geschiedenis, literatuur, pedagogiek, sociologie, politicologie, psychologie en cultuurgeschiedenis samen. Het interdisciplinaire en het metatheoretische karakter sluit mooi aan bij mijn levensfase. Een levensfase waarin naast analyse en onderzoek ook tijd is voor reflecterende beschouwingen.
Narratief onderzoek komt niet alleen voort uit mijn liefde voor literatuur en verhalen, maar ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat door de focus op narratieve aspecten van de mens in relatie tot zijn leefwereld zienswijzen en inzichten opleveren die anders onder de oppervlakte blijven. Mensen zijn verhalende wezens.
Kenmerkend voor het narratieve is dat er een verbinding wordt gelegd tussen vertellers en luisteraars, tussen schrijvers en lezers, waardoor er altijd sprake is van een zekere co-constructie (o.a. Sools). De lezer, luisteraar interpreteert het verhaal van de schrijver, verteller waardoor er in feite een “nieuw” verhaal aan het ontstaan is.
Zo maak ook ik een nieuw “verhaal”, waarbij ik mij richt ik op vier onlosmakelijk verbonden aspecten, nl. a) de verhalende mens b) hoe en waarom vertelt de mens verhalen c) de leefwereld en zijn verhalen en d) hoe en waarom vertelt de leefwereld verhalen. Bij mijn narratief onderzoek richt ik me op deze aspecten. Hierbij neem ik de vrijheid, als gepensioneerde leek, onderwerpen uit te werken die qua interesse op mijn pad komen. Zoals gezegd is nieuwsgierigheid mijn drijfveer.
Om mijn bevindingen op een website te plaatsen helpt me om naar een resultaat toe te werken. Wanneer belangstellenden het leuk vinden, kunnen ze hier kennis van nemen Ik ben erg geïnteresseerd in reacties, opmerkingen, aanvullingen en interpretaties. Zo ontstaan er nieuwe inzichten, maar vooral nieuwe gemeenschappelijke verhalen. Ik sta open voor een narratieve dialoog!